Wenen!

29 april 2012 - Miskolc, Hongarije

Hallo allemaal,

Hierbij weer een update vanuit Hongarije. Ik hoop dat ik het deze keer iets korter kan houden ;) dus ik begin maar snel :)

Over de vakken die we de afgelopen 2 weken hebben gehad (Environmental Geophysics en Environmental Geology) heb ik eigenlijk niet zo heel veel te vertellen, we hebben veel lange dagen colleges gehad en af en toe wat huiswerk. Doordeweeks is er dus niet zoveel vrije tijd, vandaar dat we het er in de weekenden van nemen.

Vorig weekend ben ik met Hanne, Laura, Rodrigo en Rodrigo naar Wenen geweest :). We zijn vrijdagmiddag met de trein vertrokken en kwamen ’s avonds om 20 uur aan in Wenen. Het weekend begon lekker in het hostel. Hanne ging haar bed opmaken, bovenin het stapelbed. En terwijl ze dr bovenop zat knapte de halve lattenbodem eruit. Ik was bezig het bed daaronder op te maken, maar gelukkig kreeg ik niks op mn hoofd. Wij hadden natuurlijk compleet de slappe lach en we hebben bij de receptie uitgelegd wat er gebeurd was. Daar waren ze wel heel aardig en behulpzaam en ze zetten ons meteen in een andere kamer en we kregen gratis ontbijt de volgende ochtend. Toen we in onze nieuwe kamer geïnstalleerd waren zijn we in een restaurant dichtbij iets gaan eten. Daarna hebben we nog wat gedronken in de gezellige bar van het hostel.

De volgende dag hebben we in het centrum de hop-on-hop-off bus genomen. Deze had drie verschillende routes, 1 in de oude binnenstad, 1 langs de oevers van de Donau en 1 langs paleizen zoals Schönbrunn en Belvedere. Het was alweer middag toen we deze 3 rondes gedaan hadden en de rest van het daglicht hebben we in het centrum rondgekeken op plekken waar we met de bus langs waren gekomen. De Stephansdom, de Hofburg, Heroes Square, het Parlement, het stadhuis en het theater. Bij het legendarische café Landtmann hebben we de onvermijdelijke Apfelstrudel en Sachertorte gegeten zoals het hoort als je in Wenen bent. Daarna zijn we naar het Hundertwasserhaus geweest en toen het donker begon te worden hebben we op een terrasje Schnitzels gegeten. ’s Avonds hebben we vooral gezellig op een terrasje gezeten en hebben we de metro terug naar het hostel genomen, waar we nog een laatste drankje hebben gedaan.

Zondag zijn we naar paleis Schönbrunn geweest, we hadden van te voren kaartjes besteld waarmee je onder andere een rondleiding door het paleis kreeg met een audiogids. Vanaf de buitenkant is het paleis al indrukwekkend, maar de binnenkant mag er ook zeker zijn, vooral de balzaal is enorm. Na de rondleiding zijn we rond gaan kijken in de tuinen achter Schönbrunn. Vanaf de Gloriëtte op de top van de heuvel in de tuin had je een mooi uitzicht over de tuinen en ook de rest van Wenen. Verder zijn we nog in het doolhof geweest. Onze trein vertrok aan het eind van de middag weer richting Boedapest en vervolgens Miskolc. Wenen is echt een aanrader. Boedapest is een mooie stad, maar het is toch allemaal wat minder verzorgd en in Wenen ziet alles er fantastisch uit. Ik zou er zeker nog een keer naar toe willen.

Verder moet ik nog even melden dat ik al een tijdje mank loop hier. De donderdag voordat we naar Wenen gingen voelde ik al de hele tijd iets steken, maar ik ben gewoon gaan joggen en toen heb ik het erger gemaakt. In Wenen kon ik echt niet normaal lopen, maar ik ben natuurlijk veel te eigenwijs om rustig aan te doen. Maandag terug in Miskolc stond een van de docenten die ook de EGEC coördinator is erop dat we naar het ziekenhuis gingen om foto’s te maken.. Nou vooruit dan maar… Gelukkig niks gebroken, de diagnose: Verdraaide enkel en een verrekte Achillespees. Waarschijnlijk overgehouden aan de loopwedstrijd :S Maar goed, met een pijnstillend zalfje, icepacks en zo’n sportenkelband gaat het nu elke dag een stuk beter, ik kan weer bijna normaal lopen.

Afgelopen vrijdag zijn we naar de film ‘The Hunger Games’ geweest, gebaseerd op het boek ‘De Hongerspelen’. Het was een mooie film, maar het boek is nog veel beter, een echte aanrader. Ondertussen is het hier schitterend weer, vanaf gister is het 26 graden en dat blijft de komende dagen zo. Gisteravond hebben we gezellig gebarbecued met een groot deel van de groep.

Ik kijk bijna elke dag online het NOS journaal en deze dagen is er elke dag wel iets wat met Koninginnedag te maken heeft. Ik vind het toch wel heel erg jammer dat ik daar niet bij kan zijn. Maar wij gaan komende week op veldwerk en met dat lekkere zonnetje er bij, maakt dat toch een hoop goed.

Tijd om er weer een eind aan te breien. Ik hoop dat jullie een mooie Koninginnedag hebben, drink met mate, en voor wie dat geldt: een fijne meivakantie! Foto’s van Wenen op: https://picasaweb.google.com/elswijermars/EGEGMiskolcIIWenen#

Groetjes Els

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bvrw:
    29 april 2012
    Hallo Els, Leuk om je belevenissen weer te lezen. Pech dat je geblesseerd bent, ik wens je beterschap en hoop dat je gauw weer loopt als een haas.
    En Wenen gezien (was je vroegen fan van Sissi?) zo ja dan heb je vast dubbel genoten. Maar, zo te lezen, is het ook zonder Sissi goed toeven in Wenen Apfelstrudel, Sachertorte en Schnitzels... genieten dus. Succes in je veldweek en hopelijk komt het zonnetje ook hier in de Sikkenhoek wat vaker om de deur kijken. Hartelijke groet,
  2. Annie Braam:
    30 april 2012
    Hallo Els, wat fijn dat je het goed naar je zin hebt, en wat 'n pech met je enkel maar echte Wijermarsjes geven het niet op en gaan niet zo snel naar een dokter, mar ja als erg giet jeuken dan meuj wel wat. maar ak ut zo leeze dan kumt ook det wel weer goed. o, ja en koniniginne dag is m'r ein dag, en ook dat is op de Hoonhorst weer gesmeerd vurlo'pen.
    Wiej hebt d'r wel een paar op u drunk'n, dat vinj vaste we goed.
    En noe op noar 't volg'nde feest ja ie weet we 4 mei mar eerst 3 mei nog dan meuw met Abraham op pad en die muew ok wel em nat maken.
    och en nou week nie zovulle meer mar de groet'n van alle braampies van de Hoonhorst en pas goed op oe zelf Groeten!!!!!!!!!!!!!!!!