Veldwerk, tentamens en Bratislava

14 mei 2012 - Miskolc, Hongarije

Hallo allemaal,

Met nog minder dan twee weken op de EGEC kalender is het weer de hoogste tijd om jullie op de hoogte te brengen van de belevenissen van de laatste tijd.

Om te beginnen, het veldwerk. Maandagochtend (Koninginnedag) vertrokken we naar Telkibanya, een dorpje in de Karpaten, dicht tegen de grens met Slowakije. De eerste dag hadden we een introductiewandeltocht waarin we een idee kregen van de geologie. ’s Avonds hebben de Hongaarse studenten die er ook waren een enorme pan goulash gemaakt, dat smaakte erg goed. Op dinsdag gingen we geo-chemische metingen doen in een klein gebied en de woensdag stond in het teken van geofysica. Het weer werkte goed mee, het was zelfs zo warm dat we blij waren dat we het echte werk vooral in de schaduw van de bomen konden doen. Het was ook erg leuk en leerzaam om de geleerde theorie in praktijk te brengen. Donderdag gingen we weer terug naar Miskolc met een heleboel stops op de terugweg. Zo zijn we naar een museum geweest, de kerk met de eerste Hongaarse Bijbel, een kasteel met de letterlijk vertaalde naam ‘Happy Castle’ en een Andesietgroeve. Zie voor dit alles de foto’s.Van het daadwerkelijke doen van het veldwerk heb ik de foto’s niet, maar u moet maar geloven dat er ontzettend hard gewerkt is ;)

Vrijdag was er nog een excursie, dit keer naar een bruinkoolmijn met de bijbehorende energiecentrale en ook het zogenoemde ‘gerehabiliteerde’ gebied. Zie hiervoor ook weer de foto’s, met onder andere het bezoekerstreintje waarin we een rondleiding over het terrein kregen. Het was bijzonder professioneel aangepakt :)

Vrijdagavond zijn we met een groepje naar het muziekfestival van de universiteit geweest. Er was een AC/DC coverband en voor zover ik de teksten van AC/DC ken, moet ik zeggen dat het Engels niet best was, maar de gitaren deden het gelukkig prima ;). Verder was er een optreden van de enige echte Dr. Alban, Dr. wie? Dr. Alban. Ik had de naam ook nooit gehoord, maar hij is van de hits: It’s my life en Sing Hallelujah, zie http://www.youtube.com/watch?v=L03JVPaZpyc. Ondanks dat het festival dat nog het hele weekend duurde en het mooi weer was, heb ik vooral veel moeten studeren in het weekend. De afgelopen week hadden we namelijk tentamens van de twee vakken die we gehad hadden. Het was toch even weer stress om alles in het hoofd te krijgen, maar het is gelukt. Inmiddels heb ik ook de resultaten: 92% en 95.5% scores, lang nie gek dacht ik zo.

Afgelopen vrijdag ben ik met een groepje (Hanne, Pawel, Florian, Rodrigo en Rodrigo, 6 verschillende nationaliteiten) met de trein naar Bratislava gegaan, om de stad in het weekend te bekijken. Het is een vrij kleine stad als je nagaat dat het de hoofdstad van Slowakije is, maar wel erg gezellig, eigenlijk Freiberg in het groot. Er is een kasteel, een ‘bijzondere’ brug en een gezellig centrum. Op zaterdag hebben we een stadswandeling met een gids gedaan. Helaas was het weer toen wat minder, maar je komt zo wel van alles over de stad te weten. Omdat het niet zo groot is, is een weekend precies genoeg tijd om de stad te bekijken en tussendoor op je gemakje op een terras te zitten. En ’s avonds is het erg gezellig in de vele kroegjes. Zondagochtend gingen de jongens vroeg terug naar Miskolc omdat ze naar een voetbalwedstrijd gingen. Hanne en ik zijn nog wat langer gebleven. De terugreis ging iets anders dan gepland, lees 3 uur vertraging, doordat er tussen Boedapest en Miskolc een treinongeluk was gebeurd de vorige dag. Maar goed, niks aan te doen, we waren om 23 uur thuis gisteren, dus gelukkig voor middernacht ;)

Vandaag zijn we aan het laatste vak begonnen: Environmental Risk Assessment. Alweer het laatste vak, ongelooflijk hoe snel het ook hier weer is gegaan. Ik realiseer met dat ik nu over 2 weken op Pinkpop ben… Ik moet zeggen dat ik Hongarije, of in ieder geval Miskolc wel gezien heb. Vooral nu er thuis wat dingen gaande zijn, vind ik het niet erg dat het einde van het programma in zicht is. Ik vind het wel erg jammer dat de tijd met de groep bijna voorbij is, een aantal mensen zal ik echt gaan missen. Maar voorlopig hebben we nog bijna twee weken te gaan en daar gaan we ongetwijfeld iets moois van maken!

Bedankt weer voor het lezen, reacties zijn nog altijd welkom :) en tot de volgende keer!

Grtjs Els

En owja, de foto’s vind je weer op:

1. Lieke:
    Hey zuster!
    Veel plezier de laatste dagen! Voordat je het weet ben je weer in de Sikkenhoek:)
    X
  2. Gerjo:
    Haa Els,

Weer leuk om je belevenissen te lezen.. Goeie scores zeg, petje af en je ziet zo nog s wat van de wereld..
    Succes met de laatste loodjes!!
  3. Bvrw:
    Beste Els,
    Petje af voor je goede studieresultaten en voor de mooie foto,s die je weer gemaakt hebt, leuk hoor!
    Ik wens je nog fijne dagen in Hongarije en hoop je binnenkort weer te zien.
    Hartelijke groet,dinie
  4. Rik:
    Hehee Els ;)

Leuk verhaal weer om te lezen!
    En de fot's... mooi man. Wat'n apparaten in zo'n bruinkoolmijn... Lijkt me wel gaaf om dat in't echt te zien..
    En die Bratislava UFO brug...mooi
    haha, AC/DC en de 'shawarma' zaak,...toch nog'n beetje thuis ;)
    Geniet nog je laatste twee weken.

Tot Snel!
  5. ferry:
    15 mei 2012
    heeey els,
    leuke belevenissen.
    weer leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt.
    succes nog even met je laatste vak.
    en geniet de laatste 2weken daar nog even.

tot over 2 weken.!

GROETJES FIEN
  7. annie:
    22 mei 2012
    Hallo Els,
    Hartstikke leuk en interessant dat we met je mee mochten reizen d.m.v. je verhalen en foto's.
    Ik heb er van genoten en er heel wat van opgestoken.
    Succes nog met je laatste vak. Gezien de vorige scores zal dat ook wel gaan lukken. Veel plezier nog de laatste dagen in Hongarije, een goede reis terug en spoedig tot ziens in Nederland. Groetjes Annie.