Dag Freiberg, Hallo Miskolc!

31 maart 2012 - Miskolc, Hongarije

Hallo allemaal,

Er is inmiddels al weer wat tijd verstreken sinds mn laatste verhaal, er is genoeg om over te vertellen, dus tijd voor een nieuwe editie dacht ik zo!

De eerste van twee weken in Freiberg werd op vrijdag afgesloten met een bezoek aan Terra Mineralia, dat is het mineralenmuseum van de universiteit in een kasteel. De collectie is echt enorm, dus zeker de moeite van een bezoek waard. Op zaterdag zijn we met een klein groepje met de trein naar Dresden gegaan. Ik had eigenlijk niet zo heel veel van Dresden verwacht omdat het in de oorlog zwaar gebombardeerd is en de DDR niet wilde dat sommige gebouwen herbouwd zouden worden. Maar dat bleek een onderschatting, inmiddels zijn alle belangrijke historische gebouwen in de binnenstad herbouwd en het ziet er, zeker met een lekker zonnetje, erg mooi uit.

In de tweede week namen de docenten ons mee om te bowlen, haha, dat bleek echt een Duits avondje bowlen, 3 uur lang, je zou er een wedstrijdarm van krijgen. Het was wel erg gezellig en we zijn daarna nog even gaan poolen. Op donderdag gingen we naar de mijn van de universiteit waar tests gedaan worden met ventilatie en dergelijke. De tour duurde vier uur en een groot deel daarvan was in de echte oude mijn waar ze nog met hamer en pikhouweel werkten, hele smalle gangetjes en veel ladders klimmen, was weer een mooie ervaring. Op vrijdag sloten we de Freiberg periode al weer af met een tentamen dat goed te doen was.

’s Avonds vertrokken we met een aantal meiden met wie ik samen ging reizen naar onze laatste EGEC bestemming, Miskolc in Hongarije. Op het station in Dresden moesten we op de nachttrein naar Boedapest stappen waar we een slaapcompartiment hadden. Maar het was nogal druk in Dresden, er liep overal politie en ME, ik werd er bijna een beetje bang van. Het bleek om een voetbalwedstrijd te gaan en de supporters van het andere team gingen met een speciale trein vanaf dat station naar huis. Maar die speciale trein kwam op hetzelfde perron als die van ons, dus wij waren bang dat we met onze 25 kg koffers tussen allemaal hooligans kwamen te zitten, maar dat viel mee. De Duitse ME had het allemaal onder controle en toen onze trein vertrok werden die supporters net het perron opgeleid. Zo’n nachttrein, dat lijkt heel spannend, maar je ligt het grootste gedeelte gewoon te slapen, dus je merkt er niks van. ’s Ochtends kregen we een ontbijtje, dat was wel geinig. Om half 9 kwamen we in Boedapest aan en vanaf daar was het nog 2 uur met de trein naar Miskolc. Daar werden we van het station naar onze accommodatie gebracht door mensen van de universiteit. Onze accommodatie is op de campus, ziet er prima uit en bevalt goed. Het idee is een beetje hetzelfde als in Polen, maar dan wat ruimer. Ik deel weer een slaapkamer met Laura en met Hanne en Eva delen we de keuken en badkamer. De campus ziet er prima uit en supermarkten zijn dichtbij (gelukkig hoef ik niet meer zo’n eind te kuieren op de klumpies Marieke ;)). Maar ik moet wel zeggen dat de stad een beetje tegenvalt. Eigenlijk alles kan wel een opknapbeurt of op zn minst een likje verf gebruiken en de mensen zijn ook niet echt vriendelijk. Maar goed, er komen nog genoeg weken om dat beeld een beetje bij te spijkeren.

Maar er wordt wel goed voor ons gezorgd. Maandag was er een officiële opening en we kregen ook een lunch aangeboden. Het vak dat we nu hebben: Bioprocessing of contaminated soil, air and waste water is ook erg interessant. Woensdag zijn we gaan stappen, dat gebeurt hier allemaal op de campus zelf, het centrum is ook een eindje hier vandaan. Vooral de Hongaarse liedjes waren toppers, haha, je verstaat er niks van maar iedereen gaat er helemaal op los!

Nu is het weekend en vandaag zijn we naar het thermale zwembad hier vlakbij geweest, wat in een grot is gemaakt, genieten! Maarrr ik heb ook begrepen dat iedereen thuis massaal naar de Grolschveste afreist de laatste tijd. Vanavond bijvoorbeeld en een aantal weken geleden de halve familie Ramaker, erg leuk! Hoewel de wedstrijd van vanavond nog bezig is, gaat het niet heel denderend de laatste tijd met de tukkers, misschien helpt het als ik de volgende keer met jullie mee ga ;)

Dat was ‘m weer, de foto’s van Freiberg kun je vinden op: https://picasaweb.google.com/elswijermars/EGECFreiberg#

Groetjes!

1. Gerard:
    31 maart 2012
    Hallo els,
    Ik snap niet dat munsterman jou ieder weekend niet ophaalt.
    zorg je nog even voor de eieren volgend weekend.

Tot vrijdag
    Gerard.
  2. Annie Braam:
    1 april 2012
    Ha die Els, wat schrijf je leuk en je hebt al weer heel veel gezien,maar zo te lezen heb je geen kwast en een potje verf bij om Boedapest een beetje bij te kleuren dus moet je maar een beetje reclame maken voor Lenferink. Maar vandaag 1 april is een gedenkwaardige dag weet je nog 7 jaar geleden. vast wel. Ik zou zeggen steek een kaarsje op voor opa.
    En laat je vandaag niet beetnemen. En zoals ik hoorde reizen je ouders a.s. vrijdag af naar jouw. Maar er gezellige dagen van en fijne Paasdagen gewenst. Groeten van alle Bramen uit Hoonhorst.
  3. Gerlinde:
    1 april 2012
    Hee Ewsie!

Leuk om je belevenissen weer te lezen. 't Was ff stil vanaf Nijluusn, maar daar gaat vast verandering in komen, pas maar op :P haha.

Tot spreeks/mails!

Lfs,
  4. Rik:
    2 april 2012
    Hej Els,

Top om je verhalen zo te lezen...Tentamens maken, veel reizen..ik vind't knap. En die excursies die lijken mij trouwens knap interessant. (ben ook een beetje een grondwroeter ;)) Veel plezier in Miskolc...genietse van alles!

Rik
  5. Bvrw:
    3 april 2012
    Dag Els,
    Leuk om weer te lezen hoe het met je gaat, wat je beleeft en waar je zit: nu in Miskolc, nooit van gehoord, straks maar even opzoeken. Hier is het elke dag zonnie en lekker weer, hopelijk daar bij jou ook. Els ik wens je een fijne tijd en een gezellig paasweekend. Een hartelijke groet uit de Sikkenhoek.
    Dinie.
  6. Lieke:
    5 april 2012
    Pas ie een bettie goed op die olde leu van ons??
    Viel spaß!
    X. Lieke